Isnin, November 03, 2008

hujung minggu dlm study week

Assalammualaikum....... Alhamdulillah...ana nk ucapkan tahniah bt junior2 and senior AJK PROSPEK......tahniah di atas kejayaan PROSPEK di Putrajaya pada 1 November 2008...
~AJK PROSPEK bersama penyelia~

~Nametag PROSPEK 08/09..tq unit publisiti~

nmpakny lepas ni kena kerja lagi kuat setelah En Syed sambung belajar kat New Zealand......InsyaALLAH Kak Maza n Kak Pah akan sedia memberi bantuan...begitu jugak ex-officio ini.....chaiyok2.....

kita membawa ilmu dan dakwah ini...
Ana citakan pengalaman setelah lama x berPROSPEK ni kan....sebenarny agak lupa tp alhamdulillah ALLAH bg refresh skit....

Sekali lagi ana jd Floor Manager....tp kali ni agak mencabar coz da pelancaran buku dan AJK semua boleh dikatakan 90% adalah AJK baru dan ana x pernah kerjasama....

Ana pendek kan...bila smpai slot menetap hala tuju dan LDK, ana dipertanggungjawab kn oleh Encik Syed utk handle..... Setelah habis bg guide, ana pn round pd smua group2...... kebanyakkan adik2 yg hadir adlh adik2 yg bakal lg 2 minggu hadapi SPM.....insyaALLAH akakmu ini akan sentiasa doakn adik2 ya... Semuanya mcm bingung dan takut.....tp ana ingatkn adik2 termasuk ingatkn diri sendiri.....kita berusaha dan perlu bertawakal.....

"Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu[246]. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. " Surah Ali Imran Ayat 3

andai kata ALLAH x nak beri, pasti ALLAH akan beri yg lebih baik pada kita. Ana rasa bahagia buat keja dlm PROSPEK ini kerana PROSPEK ini merupakan medan dakwah yg sesuai dgn jiwa ana.... dapat jumpa adik2 yg masih fresh dan sampaikan maklumat ttg dunia selepas SPM dan cara2 hadapi masalah.... Da satu ayat lagi yg ana smpaikan...bila kita da masalah, jgn mengadu pada ALLAH yg kita da masalah yg byk dan besar...tp bgtau pada masalah kita da ALLAH yg berkuasa utk membantu kita....

Pd 3 November 2008 pulak, Kak Maza ajak semua JTK, JIK dan yg len2 p jamuan raya dan mesyuarat utk penubuhan koperasi alumni 4th...mula2 x nk p tp selepas dipujuk semua, ana pn pie jugak.....alhamdulillah da hikmahny...ana jumpa senior akaun yg dh graduate dan skrg keja kat Petronas....byk input yg ana dpt....dlm otak ni dh ligat membina masa depan..walau x graduate lg tp dh pikir nk keja apa dh skrg ni....impian n cita2 kena besar utk dicapai....
bukan pikir keja ja tp pikir jugak keja ni ana bleh dakwah dr sudut kewangan,ekonomi dan muamalat.....sbb ana dh terjun bidang ni kn....lepas sembang2 dgn lamanya...kami semua dijemput utk mkn....makanan ini ditaja oelh Datuk Seri Najib Tun Razak...coz dikalangan alumni 4th ni da sorang setiausaha Datuk Najib nie....

Alhamdulillah...selepas makan, kami pun mula bermesyuarat.....da 12 orang dilantik menjadi Anggota Lembaga Koperasi termasuk Kak Maza....kami yg masih belajar ni hanya mendengar dahulu....Kami diberi tempoh selepas 12 bulan utk melabur di dlm projek penternakan kambing...mmg lumrah ana ni minat dgn bidang2 perniagaan, ana akan usahakan utk cari modal utk melabur setelah melihat prestasi penternakan kambing tersebut..... Berniaga itu akan satu sumber yg baik...Rasulullah jugak berniaga dahulu..pa salahnya jika kita mengikut jejak baginda...
"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda, lalu Kami hapuskan tanda malam dan Kami jadikan tanda siang itu terang, agar kamu mencari kurnia dari Tuhanmu, dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun-tahun dan perhitungan. Dan segala sesuatu telah Kami terangkan dengan jelas. " Surah Al Israa' Ayat 17

Tu jer la cita sewaktu hari sabtu dan ahad yg lepas.....smoga mendapat redha ALLAH....
exam ana akan bermula 7/11 hingga 15/11....
rindu pada family...

p/s :Buat sahabat2, senior2 dan adik2 junior....all the best utk exam ni....

5 ulasan:

the hazim berkata...

en.syed nak p NZ ??bila ,sambung phd ya??? bestnyr..

sya_ais berkata...

to ustaz hazim...a'a En Syed dh nk p NZ ujung tahun ni..insyaALLAH..dia nk sambung PHD...sedih la..

qudwah_humaira berkata...

sya_ais

kata-kata kita pada adik2 sangat penting...

akak letak assumption tinggi untuk PUTRAJAYA..sebab mereka banyak pendedahan tentang kerjaya...

but then,
bila akak dekati sendiri adik2 yang lebih dekat...better we judge but not really hope that they really know...

akak harap..
ex-officio kali ni, bagi Mt dan pelaksanan untuk grab the protokol..setuju syakila show them how to work..

mantapnya PROSPEK kali ni jika ambil pengajaran pada PROSPEK lepas...

actually, the whole view..
students tak lihat sangat protokol..kita je yang bimbang sangat...

mantapkan AJK ngan pengetahuan..PLUS MOTIVATION..
dan kebijaksanaan dalam pengetahuan x cukup..IF AND ONLY IF..the AJK learn how to MENYAMPAIKAN dengan baik...

its what we call as EFFECTIVE...

ANd..take into account.. student's CULTURE..penting sangat ni...

huhu..
akak banyk membebel da..
nak jumpa da sibuk nak studykan..
sekadar berkongsi...

DAKWAH ! DAKWAH !

sya_ais berkata...

to kak yuni....

pas ni sy lepas protokol...sy nk blajar jd speaker yg baik plak....

nk didik jiwa awal2 utk belajar menyampaikan dakwah dan ilmu melalui medium komunikasi bukan hanya medium ekonomi....

semester 2 is coming...cuti ni da byk benda nk buat sblum masuk semester 2....

nway...akak jgn risau ttg sy yer...

sya_ais berkata...

really miss PROSPEK....

x sabar nk tunggu yg akan dtg nie...