Selasa, April 21, 2009

berilah hambaMU ini petunjuk...

Assalammualaikum........
Alhamdulillah semester dua sesi 2008/2009 akan berakhir dalam tempoh tak sampai sebulan lagi
Tapi masih banyak lagi kerja sebagai Setiausaha JTK yang masih belum selesai....
Mintak break dulu boleh kan???hehehhe....lepas habis exam sambung balik...

Sesi 2008/2009...biarlah ianya terukir kemas di dalam diari ana sahaja...

Pernah dengar tentang istidraj???
bagi ana, biarlah ALLAH uji ana dengan ujian sehingga menitis airmata ini daripada ALLAH memberikan ana istidraj...
TAPI apa kuasa kita untuk menentukan kuasa ALLAH....

Istidraj tu maksudnya walaupun berbuat maksiat, masih merasa Allah menyayanginya. Memandang hina kepada orang yang beramal.Contohnya "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Contoh yang paling jelas lagi adalah Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Kalau gambar ais kacang ni pun sedap jer kan....Harap2 bukan istidraj dari ALLAH untuk lalaikan ana dan tidak bersyukur...InsyaALLAH...

Berbalik tentang istidraj tadi....Pernah dengar tak walaupun tak study sungguh-sungguh tapi masih dapat result yang gempak....bagaimana ya agaknya ini terjadi??Bukankah orang yang menuai akan mendapat hasilnya??

Alhamdulillah syukur jika kejayaan itu kita panjatkan syukur pada ALLAh kerana mungkin kejayaan yang kita dapat walaupun tak study teruk-teruk adalah berkat doa ibubapa, guru-guru, pensyarah, sahabat-sahabat dan umat Islam di dunia ini...

Tapi kat dunia ni, ada juga manusia yang mendapat kerjayaan tanpa usaha bersungguh-sungguh kemudian riak dengan menganggap ia adalah penah lelah dirinya.......Inilah yang cuba untuk kita sama-sama elakkan....

Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya. [Al-A'raaf : 182]

Daripada Nabi sallaLlahu ‘alayhi wa sallam bersabda, “Jika kamu melihat Allah memberi kepada seorang hamba habuan dunia atas maksiat yang dilakukannya dari apa yang disukainya, maka sesungguhnya itulah ISTIDRAJ”.

Lalu Rasulullah sallaLlahu ‘alayhi wa sallam membaca (surah al-An’aam ayat 44):

Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan). [Hadith riwayat Ahmad]


Marilah kita sama berdoa pada ALLAH agar segala nikmat yang diberikan olehNYA bukanlah istidraj...sama-samalah kita memohon petunjuk dari ALLAH....insyaALLAH

Cantikkan mereka di atas ni...gambar ni nak tujukan utk my beloved younger sister....hehhehe...Gambar tak ada kaitan pun dengan ana ataupun adik ana sebenarnya



7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hehe...makcik...justified leh text anda...:)

Anne berkata...

ono...
input ni berguna untuk aku jugak..
tq2!

kawan aku pun cakap bagos...

sya_ais berkata...

utk tanpa nama:

sy telah justify kn sy punya entry ini.....
lg 1 nk bgtau...ni bukan surat siap nk justify2 lg tu...tp x mengapa..syukran jazilan atas teguran...


utk anne:
ur welcome my sweet friend....rindu ang sgt2...cuti nanti kita keluar sama2 yer...msti da byk nk story kan..

Anne berkata...

salam ono..

gudluck exam nnt..
aku doakan Allah permudahkan segala urusan jkita..
insyaAllah...

ganbatte!

the hazim berkata...

ABC ada, Cendol ada...wah mana satu nak makan ni? Tak ajak pun makan.

kakchik berkata...

Assalamualaikum dik inbisat. Trm ksh ya singgah di Keluargaku Sayang. Kakchik ziarah sekejap je ni sb hari ni sibuk sikit. Moga2 perkenalan kita ada manfaat dunia & akhirat.

p/s: nanti kakchik singgah lg utk baca post ya.

pu3balqis berkata...

akak..
wat yang terbaik ya tuk exam.
usaha tu penting.
kita akan dapat setimpal dgn usaha.
yakin ya..